Trešdiena, 18. jūlijs Rozālija un Roze

Vecrīga

Centrs

Pārdaugava

Citur

Mārupe

Kas jāņem vērā, ja gaidāma darījumu maltīte restorānā?

Teksts: Dining; Foto: stockfreeimages.com


 

Tāds pasākums kā lietišķā jeb darījumu maltīte nav nekas jauns un mūsdienīgs; šādas tikšanās visdažādākajos nolūkos, nevis tikai oficiālajās darījumu lietās ir notikušas jau pirms gadu simtiem un pat tūkstošiem, jo nav jau noslēpums, ka paēdis cilvēks ir mierīgāks, vieglāk pierunājams, arī vienkāršāk aptinams ap pirkstu, turklāt pie galda reizēm atklājas visintīmākās personības iezīmes. Protams, neizpaliek jau arī tāda nianse kā patīkama sabiedrība un lietderīgi pavadīti brīži.

 

Ir bijuši tādi laiki, kad darījumu pusdienās vai vakariņās galdi vai lūst no ēdienu pārbagātības, jo katram „piegājienam” bija savs, vairāk vai mazāk zināms šifrējums; ir bijuši laiki, kad cilvēks nezināja, vai atgriezīsies mājās pēc šādas maltītes, jo tas bija itin labs iemesls, lai ar pāris saindētiem kumosiem vai vīna malkiem vienkārši no nevēlamām personām. Tad ir nākuši laiki, kad galvenais uzsvars ticis likts uz dzērieniem, bet tagad pienākuši laiki, kad dominē viegli lietišķais stils. Tas nozīmē, ka uzsvars tiek likts uz komunikāciju, sarunām un vienošanos, bet ēdienkarte patiesībā ir tikai blakus lieta. Protams, tas nenozīmē, ka restorānu, ēdienu un dzērienu izvēle notiek pa roku galam.

 

Ja par lietišķās maltītes vietu tiek izvēlēts restorāns, kas specializējas tieši šādu pakalpojumu sniegšanā, tad vairums problēmu atkrīt. Taču godīgi jāsaka, ka šādu vietu nav visai daudz, jo nebūt nepietiek ar to, ka ēdienkartē iekļauta sadaļa „Biznesa pusdienas”.

 

Arī telpām ir jābūt atbilstoši iekārtotām, neitrālām, diskrētām, lai pie viena galdiņa nedzirdētu, ko pie otra runā, un vēl labāk, ja no viena galdiņa neredz, kas sēž pie otra. Lai gan dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, ir restorāni, kuros labais tonis pieprasa ignorēt mobilos telefonus un zvanīšana vai atbildēšana uz kādu zvanu ir necieņas izrādīšana tiem, kas atrodas līdzās, jo tas liecina, ka citas lietas un citi cilvēki šajā brīdī ir svarīgāki par tiem, kas atrodas blakus.

 

 

Maltītei pienācīgi jāsagatavojas

 

Lai būtu pārliecība, ka izvēlētā vieta – ja uz turieni dodas pirmo reizi - patiešām atbilst šim nolūkam, ir lietderīgi to iepriekš rūpīgi apskatīt. Galvenie kritēriji ir interjera un apkalpošanas līmenis, ēdienu piedāvājums un cenas. Protams, ir svarīgi rezervēt galdiņu iepriekš arī tad, ja restorāns parasti mēdz būt pustukšs.

 

Ja uz maltīti uzaicināta lielāka kompānija, tad jāpadomā, kādā kārtībā sēdināt viesus pie galda. Sevišķi svarīgs viesis parasti sēž blakus maltītes rīkotājam, bet pretēju interešu pārstāvjus rekomendē apsēdināt pēc iespējas tālāk vienu no otra. Maltītes iniciatoram vēlams jau iepriekš noskaidrot, vai uzaicinātais ir gaļas cienītājs vai arī izvēlas tikai dārzeņu ēdienus, un līdz ar to izvairīties no pirmās lielākās kļūdas – pārliecinātu veģetārieti uzaicināt uz steiku restorānu.

 

Arvien biežāk lietišķajās pusdienās mēdz aicināt jaunos potenciālos darbiniekus – kāda pietiekami svarīga amata kandidātus, un tas viņiem, bieži vien pašiem nenojaušot, ir viens no galvenajiem, ja ne pats galvenais pārbaudījums. Vērtētas tiek manieres, uzvedība un zināšanas par galda kultūru. Ja cilvēks ir pietiekami atraisīts un prot izkulties no jebkuras neveiklas situācijas, tad problēmu droši vien nebūs, bet pamatu pamatus tomēr der zināt.

 

 

Kas noteikti būtu jāzina?

 

Piemēram, to, ka maizes šķīvītis atrodas pa kreisi un ka maizi lauž pa gabaliņam un nevis ēd visu šķēlīti uzreiz. Arī sviestu uzziež uz katra kumosiņa atsevišķi. Ūdens glāze parasti ir novietota vistālāk labajā pusē. Un, kas attiecas uz dzērieniem, tad ir pagājuši tie laiki, kad skaitījās nepieklājīgi atteikties no kāda dzēriena. Tagad katrs dzer vai nedzer alkoholiskos dzērienus atbilstoši saviem ieskatiem.

 

Par problemātiskiem ēdieniem uzskata zivis (asakas), putnu gaļu (visādi kauliņi) un jūras veltes (čaulas, vāki un spīles). Protams, ja katrs pats pasūta ēdienu, tad var izvairīties no neveiklām situācijām, taču, ja ir pasūtīti vienādi ēdieni visiem, tad visvienkāršākā izeja ir palūgt palīgā oficiantu, piemēram, sagriezt foreli tā, lai nebūtu asaku, vai arī izlobīt omāru. Jāteic gan, ka labā restorānā šie darbiņi jau ir izdarīti, pirms forele vai omārs nonāk uz šķīvja.

 

Gan spageti, gan arī kartupeļi pieder pie tiem produktiem, kas, atbilstoši labas uzvedības noteikumiem, nenonāk saskarsmē ar nazi. Spageti aptin ap dakšiņu, kartupeļus arī sadala ar dakšiņu.

KOMENTĀRI

+ PIEVIENOT SAVU KOMENTĀRU

Restorānu vērtējumi


Restorāni | Krogi | Gardēžiem
Aizvērt Izvēlies